Jäsentoiminta

Opaskoirayhdistyksen hallitus seuraa opaskoirakoiden oikeuksien toteutumista. Yhdistys sovittelee ja neuvoo opaskoirankäytön ongelmissa. Yhdistys tiedottaa liikenteenharjoittajille, sekä elintarvike- ja ravitsemusliikkeille opaskoirankäyttäjistä asiakkaina. Lisäksi Opaskoirayhdistys tukee jäsentensä kurssitusta, luentoja, koetoimintaa, patikoita, vertaistuellisia tapaamisia hallituksen vahvistamalla summalla. Kaikki koirankäyttäjät ovat tervetulleita yhdistyksen tapahtumiin. Yhdistys kustantaa peesareiden, kouluttajien ja koetuomareiden kulut ja he ovat kaikkien koirakoiden käytettävissä. Lisäksi varsinaiset jäsenet saavat kuusi kertaa vuodessa ilmestyvän Vetomars-jäsenlehden.

Ohjeistus opaskoirankäyttäjän kohtaamiin haasteisiin:

Pyydämme jatkossa koirankäyttäjiä olemaan yhteydessä oman alueensa sairaanhoitopiiriin kaikissa koiran tuottajaan liittyvissä ongelmatilanteissa. Opaskoirayhdistykselle olisi myös hyvä antaa annetuista palautteista infoa, jotta voimme seurata mihin palautteenanto johtaa.

Olemme kaikki sairaanhoitopiirien asiakkaita ja on erittäin tärkeää, että tieto ongelmatilanteista tuottajien kanssa annetaan maksajataholle tiedoksi, vain näin pystymme osoittamaan mahdolliset ongelmat tapahtuneiksi. Näin myös vaikutusmahdollisuutemme esim. palvelusetelien käyttöönottoon saa vahvistusta.

Tukea ja neuvoa annetaan myös yhdistyksestä, joten kenenkään ei tarvitse jäädä yksin asiansa kanssa, eli kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä.

Hallitusta sitoo vaitiolovelvollisuus ja asiat hoidetaan luottamuksella. Olemme täällä yhdistyksessä teitä koirankäyttäjiä varten.

Lisätietoa opaskoirayhdistys.fi

info@opaskoirayhdistys.fi

Sairaanhoitopiirien yhteystiedot löytyvät palveluoppaasta, linkki palveluoppaaseen: https://www.nkl.fi/fi/palveluopas

Opaskoira-aiheiset sähköpostilistat:

1.Koirakot

Opaskoirayhdistyksen ylläpitämä sähköpostilista, yhdistyksen varsinaisille jäsenille. Listalla keskustellaan opaskoiriin liittyvistä asioista, julkaistaan tapahtumailmoituksia, koostettuna hallituksen kokousten esityslistat sekä kokouskuulumiset ja Opaskoirayhdistyksen vuosikokouskutsut, materiaalit sekä vuosikokouskuulumiset. Lisäksi listalle lähetetään linkit Vetomars! jäsenlehteen 6 kertaa vuodessa ja linkki pdf-tiedostoon Palveluskoirat-lehteen 6 kertaa vuodessa. Liittymis- ja eroamispyynnöt lähetetään osoitteeseen  info@opaskoirayhdistys.fi. Viestit lähetetään osoitteella koirakot@thplst.nkl.fi

2.Opaskoirat

Opaskoirat on yksi Näkövammaistenliiton useista keskustelukanavista. Sitä voi seurata kuka tahansa opaskoira-asioista kiinnostunut näkövammainen, joka on rekisteröitynyt tiedonsaantipalvelujen asiakkaaksi sekä Näkövammaistenliiton työntekijät. Kanavalla keskustellaan opaskoiriin liittyvistä asioista, lisäksi siellä voi julkaista leike-viesteinä koiramaailmaan liittyviä tekijänoikeudenalaisia artikkeleita.

Kaikkiin asiakkuuteen ja käyttöön liittyviin kysymyksiin vastataan osoitteessa digineuvonta@nkl.fi tai soittamalla p. (09) 3960 4000. Mikäli olet jo asiakassuhteessa, muttet Opaskoirat-kanavan seuraaja, niin lähetä viesti opaskoirat-liita@nakovammaiset.fi. Vastaamalla automaattiseen vastausviestiin pääset kanavan seuraajaksi. Keskusteluviestejä kanavalle lähetetään osoitteella opaskoirat@nakovammaiset.fi lehtileikkeet ja muu tekijänoikeuksien alainen materiaali opaskoirat-leike@nakovammaiset.fi.

3.Opaskoirat, kaikkien opaskoiraihmisten oma lista

Opaskoirat -lista on opaspentuperheiden, käyttäjien, kouluttajien ja peesareiden yhteinen lista. Lista on tarkoitettu kaikkeen opaskoirien ympärillä pyörivään keskusteluun ja ajatusten vaihtoon. Liity listalle Opaskoirat osoitteessa;http://thplst.nkl.fi/cgi-bin/mailman/listinfo/opaskoirat, saat vastausviestin, joka vaatii vahvistuksen. Viestejä listalle lähetetään opaskoirat@thplst.nkl.fi.

Listan moderaattorina toimii Kari Oja. Ongelmatilanteissa häneen voi olla yhteydessä karihjoja@gmail.com, p.050 686 91.