Valjaissa 3/2019 Kansainvälinen opaskoirapäivä

Teksti: Henna Tolvanen

Opaskoiran täyteinen Kansainvälinen opaskoirapäivä

Opaskoirat ovat tärkeitä lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineitä. Ne mahdollistavat käyttäjänsä itsenäisen kulkemisen ja ovat paljon muutakin.

Ne ovat erittäin hyviä ja uskollisia ystäviä. Jotta mahdollisimman moni kadulla kulkeva ja autoilija tunnistaisi ja kohtaisi opaskoirakon oikein, on tärkeää lisätä tietoisuutta
opaskoirista ja kuinka kohdata niitä. Opaskoirien kunniaksi ja tietoisuuden lisäämiseksi vuosittain huhtikuun lopulla vietetään Kansainvälistä opaskoirapäivää.
Tänä vuonna Kansainvälinen opaskoirapäivä oli 24.4. ja teemana oli Opaskoiran kohtaaminen. Opaskoira mahdollistaa näkövammaisen itsenäisen liikkumisen ja toimimisen, siksi opaskoirat ansaitsevat oman erityisen päivänsä jolloin niiden tärkeyttä painotetaan, sekä tuodaan julki kuinka kohdata opaskoira. Opaskoiran kohtaaminen oikein on tärkeää, jotta  moni opaskoira saa tehdä työnsä rauhassa ja viedä käyttäjänsä turvallisesti perille

Opaskoirayhdistys järjesti päivän kunniaksi internetradiolähetyksen, jossa oli keskustelemassa Yliopistollisen eläinsairaalan eläinfysioterapeutti Kirsti Lind, Sari Karjalainen ja Raisa Ticklen. Keskustelun teemoina olivat opaskoirien työkunnon ja kunnon ylläpitäminen, miten koirankäyttäjä voi tukea opastaan, mitä lisäharjoitusta koiralle voi antaa, mikä on koiran työkunnon kannalta hyvää ja mikä on huonoa, sekä mistä tunnistaa että opaskoira voi hyvin. Lähetys tallennettiin ja se on löydettävissä Opaskoirayhdistyksen internetsivuilta.

Opaskoira-aiheisia radiolähetyksiä oli myös muualtakin Suomesta.
Lapin radion  suorassa lähetyksessä haastateltiin opaskoirankäyttäjää ja Pohjois-Suomen yhteyshenkilötiimiä. Yhteyshenkilötiimin haastattelun aiheena oli peesaus.
Toimittajalle esiteltiin myös simulaatiolasien avulla putkinäköä. Satakunnasta oltiin Vuoden peesarin kanssa haastattelussa Ylen alueradiossa. Myös Keski-Suomessa osallistuttiin  Ylen Keski-Suomen radiolähetykseen.

Kansainvälisen opaskoirapäivän kunniaksi Opaskoirayhdistyksen yhteyshenkilöt järjestivät tapahtumia ympäri Suomen, joissa on esitelty opaskoirien lisäksi hoitoperhetoimintaa,
peesaritoimintaa, näkövammaisasioita ja erilaisia näkövammoja esimerkiksi simulaatiolaseja käyttäen. Tapahtumissa oli paikalla opaskoirakoita, yhteyshenkilöitä, peesareita, sekä hoitoperheitä.
Tapahtumia oli Kajaanissa, Rovaniemelllä, Jyväskylässä, Mikkelissä, Raisiossa ja Porissa.

Perinteisesti jokaisena Kansainvälisenä Opaskoirapäivänä on palkittu Vuoden peesari ja tänä vuonna palkittiin peesari Seppo Saine Porista. Opaskoirayhdistyksen puheenjohtaja, sekä Satakunnan yhteyshenkilö luovutti Vuoden peesarille peesarikepin, sekä peesarihatun. Tilaisuutta juhlittiin kahvittelemalla.

Kansainvälinen opaskoirapäivä oli opaskoiran täyteinen ja opaskoiratoiminta sai positiivista julkisuutta. Toivottavasti mahdollisiman moni kadulla kulkeva kohtaa opaskoirakon oikein.