OPASKOIRA VUOSIKIRJA 2020 ON ILMESTYNYT

TILAA JA SUKELLA KOIRAMAISEEN MAAILMAAN!

Teksti: Sari Karjalainen

Opaskoira vuosikirja ilmestyy nyt 67. kerran. Saamme kahden opaskoirankouluttajan muistoja 40-vuotiselta tassuttelutaipaleelta. Moni asia on muuttunut viime vuosikymmenten aikana.

Tämä kirja on asiapitoinen ja viihdyttävä kokonaisuus ja mainio sukellus opaskoirien maailmaan hyvin monelta eri kantilta. Myös näkövammaisen ihmisen arkea avataan reilusti!

Millaista on ensimmäisen opaskoiran odottaminen? Entä ensimmäisen opaskoiran kanssa yhteistyön rakentaminen? Kirjoittajien suosima aihe vuodesta vuoteen on ollut koirasta luopuminen – se kun tulee kohdalle aina liian varhain. Koiran kanssa matkustelu on myös suosittu aihe. Tällä kertaa viiletetään kotimaassa ja maailmalla opaskoiran kanssa.

Sitäkin kirjassa valotetaan, kuinka kuka tahansa voi toimia vapaaehtoisena koirakon rinnallakulkijana ulkoiluttaen koiraa, jotta sen työstä rasittuneet lihakset rentoutuvat. Koira toimii ystävänä ja terapeuttina niin käyttäjälleen kuin hänen lähipiirilleen.

Tässä kirjassa pohditaan myös sitä, kun yhteistyö opaskoiran kanssa ei toimikaan. Eräs koskettavimmista teksteistä kertoo koiran vakavasta sairastumisesta ja pahimpaan varautumisesta, mutta sitten kuin ihmeen kaupalla koira toipuu työkuntoiseksi. Ja opaskoiran muistolle voi myös laulaa.

Uskon, ettei tämä kirja jätä lukijaansa kylmäksi. Tieto lisääntyy, hymy leviää, ja kyynelkin saattaa vierähtää tämän Opaskoira vuosikirjan ääressä. Pientä taiteellisuuden vivahdettakin on kirjan sivuilla.

Tilaamalla Opaskoira Vuosikirjan tuet Opaskoirayhdistys ry:n opaskoirakoille järjestämää virkistys- ja koulutustoimintaa.

Tilaukset: Jari Korhonen / Buckonet Oy

puhelin: 045 230 8875