Opaskoirakoulut

Suomessa on kolme opaskoiria kouluttavaa tahoa. Opaskoirien koulutusmenetelmät ovat hiukan erilaisia kouluttajasta riippuen. NKL:n Opaskoirakoulun koulutustavat ovat juuri muuttuneet. Koulutus on perusteellista ja hitaasti etenevää. Kouluttajan on otettava huomioon, että koira tulee toiselle henkilölle, joka ei ehkä koskaan aikaisemmin ole ollut tekemisissä koirien kanssa. Opaskoiran tehtävä on helpottaa näkövammaisen liikkumista paikasta toiseen. Sen tulee pitää opastettava kulkureitillä, kiertää esteet, pysähtyä ennen teiden ja katujen ylityksiä ja ilmaista hidastamalla tai pysähtymällä sellaiset maassa olevat esteet ja pinnan epätasaisuudet, joita ei voi kiertää. Opaskoira osaa hakea käskystä kohteita, kuten portaan, suojatien, bussipysäkin, oven, penkin, postilaatikon ja etsiä käyttäjänsä tipahtaneita tavaroita.

NÄKÖVAMMAISTEN LIITON OPASKOIRAKOULU

Vantaa

Suurin ja vanhin opaskoirakoulu. Suomen Punaisen Ristin vuonna 1940 aloittama opaskoirien koulutus siirtyi vuonna 1947 Sotasokeat ry:n ja Sotainvalidien Veljesliiton haltuun Mäkkylään rakennettuun opaskoirakouluun. Seuraavaksi Opaskoirakoulua ylläpiti Opaskoirakoulusäätiö vuosina 1977-1985. Koulu siirtyi Näkövammaisten Keskusliiton omistukseen vuonna 1985. Nykyisin Itä-Hakkilassa sijaitsevan NKL:n Opaskoirakoulun koiratalliin mahtuu noin 50 aikuista koiraa ja neljä pentuetta. Koulusta valmistuu vuosittain 20-30 uutta opaskoiraa. Lisätiedot:www.opaskoirakoulu.fi

SUOMEN OPASKOIRAKOULU

Kuopio

Suomen Opaskoirakoulu (ent. Opaskoirakoulu Viiksi) on kouluttanut opaskoiria vuodesta 2012 alkaen. Valmiita oppaita koulusta valmistuu vajaa kymmenen vuosittain: vuoden 2019 alussa koulun oppaita on käytössä n. 50 ympäri Suomen.
Suomen Opaskoirakoulun kenneltilat sijaitsevat Kuopion Kurkimäessä, jossa on tilat n. sadalle koiralle sekä tilat myös synnyttäville nartuille ja pennuille. Laajat ulkotarhat ja piha-alueet mahdollistavat koirien stressittömän oleskelun.
Suomen Opaskoirakoulun kouluttajina toimivat johtava kouluttaja Tom Jaatinen, joka toimii kotipaikaltaan Kirkkonummelta käsin, jolloin pääkaupunkiseudun erityisominaisuudet on koulutettavissa oppaille. Kouluttaja Saara Weckström toimii Kuopiossa, jossa on erinomaiset mahdollisuudet sekä kaupunki-, että maaseutukoulutukseen. Koulun johtajana toimii Kuopiosta käsin Sakari Pekkanen. Lisätiedot: http://www.opaskoirakoulu-viiksi.fi/

OPASKOIRAPALVELU NOUHAU

Ilmajoki

NouHaun opaskoirapalvelu on ensimmäinen vuonna 2008 perustettu suomalainen yksityinen opaskoirakoulu. Sen kouluttajana toimii NKL:n Opaskoirakoulun entinen kouluttaja Minna Leppälä. Hän kouluttaa noin neljä koiraa vuodessa. Lisätiedot: www.opaskoirapalvelu.fi