Opaskoirakoulut

Suomessa on kolme opaskoiria kouluttavaa tahoa. Opaskoirien koulutusmenetelmät ovat hiukan erilaisia kouluttajasta riippuen. NKL:n Opaskoirakoulun koulutustavat ovat juuri muuttuneet. Koulutus on perusteellista ja hitaasti etenevää. Kouluttajan on otettava huomioon, että koira tulee toiselle henkilölle, joka ei ehkä koskaan aikaisemmin ole ollut tekemisissä koirien kanssa. Opaskoiran tehtävä on helpottaa näkövammaisen liikkumista paikasta toiseen. Sen tulee pitää opastettava kulkureitillä, kiertää esteet, pysähtyä ennen teiden ja katujen ylityksiä ja ilmaista hidastamalla tai pysähtymällä sellaiset maassa olevat esteet ja pinnan epätasaisuudet, joita ei voi kiertää. Opaskoira osaa hakea käskystä kohteita, kuten portaan, suojatien, bussipysäkin, oven, penkin, postilaatikon ja etsiä käyttäjänsä tipahtaneita tavaroita.

NÄKÖVAMMAISTEN LIITON OPASKOIRAKOULU

Vantaa

Suurin ja vanhin opaskoirakoulu. Suomen Punaisen Ristin vuonna 1940 aloittama opaskoirien koulutus siirtyi vuonna 1947 Sotasokeat ry:n ja Sotainvalidien Veljesliiton haltuun Mäkkylään rakennettuun opaskoirakouluun. Seuraavaksi Opaskoirakoulua ylläpiti Opaskoirakoulusäätiö vuosina 1977-1985. Koulu siirtyi Näkövammaisten Keskusliiton omistukseen vuonna 1985. Nykyisin Itä-Hakkilassa sijaitsevan NKL:n Opaskoirakoulun koiratalliin mahtuu noin 50 aikuista koiraa ja neljä pentuetta. Koulusta valmistuu vuosittain 20-30 uutta opaskoiraa. Lisätiedot:www.opaskoirakoulu.fi

SUOMEN OPASKOIRAKOULU OY / OPASKOIRAKOULU VIIKSI

Kuopio

Kuopiossa toimiva Opaskoirakoulu on aloittanut toimintansa syyskuussa 2011.

www.opaskoirakoulu-viiksi.fi

OPASKOIRAPALVELU NOUHAU

Ilmajoki

NouHaun opaskoirapalvelu on ensimmäinen vuonna 2008 perustettu suomalainen yksityinen opaskoirakoulu. Sen kouluttajana toimii NKL:n Opaskoirakoulun entinen kouluttaja Minna Leppälä. Hän kouluttaa noin neljä koiraa vuodessa. Lisätiedot: www.opaskoirapalvelu.fi