Peesarit

Peesari on henkilö, joka tekee vapaaehtoistyötä opaskoirankäyttäjien hyväksi. Hän kulkee koirankäyttäjän perässä eli peesissä, siitä nimitys peesari. Tärkeintä peesatessa on kiinnittää huomiota opaskoirakon turvalliseen kulkuun. Peesarin kanssa hiotaan jo opittuja taitoja ja

opetellaan uusia reittejä. Peesareita tarvitaan myös viikonloppukursseilla, paikallisissa tapaamisissa, virkistystapahtumissa, sekä koe- ja kilpailutoiminnassa.

Peesaritoiminta on osa alueellista toimintaa. Peesaritiimiin kuuluu puheenjohtaja ja sihteeri, jotka nimetään peesareiden ehdotuksesta. Peesaritiimi laatii toimintasuunnitelman ja kustannusarvion yhdistyksen hallitukselle marraskuun loppuun mennessä. Peesaritiimi järjestää Peesaripatikan ja talvipatikan ja joinain vuosina Lapin vaelluksen. Lisäksi Peesaritiimillä on koulutuspaketteja uusien peesareiden koulutukseen, joita järjestetään yhdessä opaskoirayhteyshenkilöiden kanssa.