Historia

Opaskoirayhdistys on perustettu 16.9.1948. Sen tarkoitus oli opaskoirien hankkiminen muille kuin sotasokeille, varojen keruu opaskoirien koulutukseen, kilpailujen järjestäminen koirien kehittämiseksi ja yleisön harrastuksen herättäminen opaskoira-asiaan. Pohjoismaiden ensimmäiset opaskoirakokeet järjestettiin joulukuussa 1948. Opaskoirayhdistykseen liittyi heti noin 50 jäsentä. Ensimmäisenä toimintavuonna Opaskoirayhdistys maksoi kolmen opaskoiran koulutuksen.

Toiminnan alussa Opaskoirayhdistykselle kouluttivat koiria Emil Soikkeli, Pentti Luotola ja Birger Brüning. Opaskoirayhdistyksen omat kouluttajat kouluttivat opaskoiria siviilisokeille, Opaskoirakoulun kouluttajat sotasokeille. Joinakin vuosina Opaskoirayhdistys koulututti enemmän opaskoiria kuin opaskoirakoulu, näin esimerkiksi vuonna 1957, jolloin opaskoirakoululta luovutettiin 12 opaskoiraa sotasokeille, Emil Soikkeli puolestaan koulutti Opaskoirayhdistykselle 15 opaskoiraa muille kuin sodassa näkönsä menettäneille. Viimeinen Opaskoirayhdistyksen kouluttaja oli Helsingin Käpylässä koiratarhaa pitänyt saksalainen Günter Grothe. Sokeat joutuivat itse maksamaan osan koiriensa koulutuksesta. Vasta 1970-luvun alussa yhteiskunta alkoi kustantaa kaikki opaskoirat.

Opaskoirayhdistyksen puheenjohtajina ovat toimineet Leopold Öller, Tauno Keto, Olavi Martelius, Pekka Mäkelä, Ari Suutarla, Anneli Salminen, Markku Vuorinen ja nykyinen puheenjohtaja Regina Koljonen. Alussa yhdistys hankki varoja elokuvakiertueilla, arpajaisilla ja myymällä Sokean Opas -vuosikirjaa, joka on nykyisin nimeltään Opaskoira-vuosikirja.

Kun sotasokeiden opaskoirien tarve väheni, Opaskoirayhdistys ehdotti, että opaskoirien koulutuksesta ryhtyisi huolehtimaan Opaskoirasäätiö, joka piti opaskoirakoulua vuodesta 1977 vuoteen 1985. Nykyään alkuperäistä opaskoirakoulua hallitsee Näkövammaisten Liitto, jonka jäsen Opaskoirayhdistys on.