Tietoja yhdistyksestä

Vuosi 2017 on yhdistyksen 69. toimintavuosi ja yhdistyksen julkaisemien Opaskoira-vuosikirjan 64., Vetomars-äänilehden 39. ja Valjaissa-lehden 15. ilmestymisvuosi.

Yhdistys on Näkövammaisten Liitto ry:n, Suomen Vuokranantajat ry:n, Suomen Kennelliitto ry:n, European Guide Dog Federationin (EGDF) ja Suomen Vammaisurheilu ja Liikunta ry:n (VAU) jäsen.

Vuoden 2016 lopussa Opaskoirayhdistyksellä on 219 varsinaista jäsentä ja 70 kannatusjäsentä.

Opaskoirayhdistyksen tavoite on saada opaskoirien ja avustavien koirien käyttäjät tasa-arvoisiksi muiden ihmisten kanssa. Opaskoirista ja avustavista koirista johtuva syrjintä on saatava loppumaan. Yhteistyötä tehdään kaikkien opaskoiria tuottavien tahojen ja Suomen kuulo- ja tukikoirat ry:n ja Avustajakoira-assistenthund ry:n kanssa.

Opaskoirankäyttäjillä tulee olla tasavertainen oikeus matkustaa liikennevälineissä ja asioida opaskoiransa kanssa paikoissa, joissa muutkin kansalaiset matkustavat ja asioivat. Sääntö edellä mainituista oikeuksista on kirjattu YK:n vammaisten oikeuksien julistukseen ja Suomen lainsäädäntöön. Opaskoirayhdistyksen hallitus seuraa laaja-alaisesti koirakoiden oikeuksien toteutumista. Lisäksi yhdistys osallistuu jäsentensä oikeuksienvalvontaan Näkövammaisten Liiton opaskoiratoimikunnassa ja muissa työryhmissä, joissa käsitellään opaskoirankäyttäjien oikeuksia. Yhdistys sovittelee ja neuvoo opaskoirankäytön ongelmissa. Yhdistys tiedottaa liikenteenharjoittajille sekä elintarvike- ja ravitsemusliikkeille opaskoirankäyttäjistä asiakkaana.