Koe- ja kilpailutoiminta

OPASTUSKOESÄÄNNÖT

Opastuskokeissa on kaksi luokkaa, käyttöluokka(PAOP1) ja kilpailuluokka(PAOP2). Käyttöluokan voi suorittaa ilman silmäsuojia. Kilpailuluokassa tulee olla silmät peitettyinä.

Voidakseen osallistua kilpailuluokkaan tulee koirakon saada vähintään yksi ja enintään kolme hyväksyttyä tulosta käyttöluokasta.

Molemmat luokat arvostelee palveluskoirakoetuomari. Kokenut peesari voi toimia liikkeenohjaajana. Peesaritoiminnasta voit lukea enemmän tästä linkistä: Peesarit

Molemmat luokat suoritetaan Suomen Palveluskoiraliiton koeohjeiden määrittelemällä radalla. Opaskoira voi osallistua saman päivän aikana vain yhteen kokeeseen.

Lisäksi vuosittain on järjestetty maaottelukarsinta kilpailuluokan mukaisesti. Maaottelukarsinnan kaksi parasta ovat edustaneet Suomea syksyisin järjestettävässä kilpailussa. Maaottelu on järjestetty vuoroin Suomessa, Virossa ja Latviassa.

Yhdistyksen hallitus nimeää keväällä koe- ja kilpailutyöryhmän enintään kolme henkilöä suunnittelemaan ja toteuttamaan seuraavan vuoden opastuskokeita eri puolille Suomea. Työryhmän vastaavaksi nimetään hallituksen varsinainen- tai  varajäsen. Työryhmä laatii koe-, ja kilpailutoiminnasta seuraavan vuoden toimintasuunnitelman ja kustannusarvion lokakuun loppuun mennessä hallitukselle, joka vahvistaa mahdollisen rahoituksen.

KOE- JA KILPAILUTYÖRYHMÄ

Erkki Juntikka, puh 040 589 3430