Uusin silmin – Opaskoirat 2023-2024

Vuoden 2024 Teema: UUSIN SILMIN – Opaskoirat tutuksi kaikille!

”Uusin silmin” opaskoirat tutuiksi kaikille!

Työssä olevia opaskoiria on Suomessa yli 230:lla näkövammaisella käyttäjällä. Opaskoirat saavat Suomen lakien (yhdenvertaisuuslaki, rikoslaki) mukaan tehdä työtään kaikissa julkisissa paikoissa ja kulkuvälineissä. Jos ulkopuolinen huomaa, että opaskoiralta ja sen käyttäjältä estetään pääsy julkiseen paikkaan, siitä voi huomauttaa pääsyn kieltäjälle. Opaskoirankäyttäjää voi lähestyä sopivassa tilanteessa puhuttelemalla käyttäjää. Opaskoira jätetään huomiotta, jotta sen työnteko ei häiriinny. Näin käyttäjän sekä opaskoiran turvallinen liikkuminen on turvattu. Asiakaspalvelussa työntekijät on hyvä perehdyttää turvalliseen opaskoirakon kohtaamiseen. Siihen saa apua Opaskoirayhdistykseltä. Opaskoirat ovat koulutettuja työtehtäväänsä ammattilaisten toimesta. Myös käyttäjät saavat koulutuksen opaskoiran kanssa liikkumiseen. Opaskoira on käyttäjälleen apuna arjessa ja harrastuksissa. Vapaalla opaskoira on käyttäjänsä perheenjäsen.

Opaskoiratoiminnassa ovat suuressa roolissa myös vapaaehtoiset hoitoperheet opaspennun kasvatustyössä sekä peesarit opaskoirakoiden apuna ja tukena uusilla reiteillä ja opaskoira tapahtumissa.

Mediatiedote teemasta ilmestyy huhtikuussa 2024!

Lisätietoja:

Opaskoirayhdistys ry
info@opaskoirayhdistys.fi

Vuoden 2023 Teema: UUSIN SILMIN – OPASKOIRAN KANSSA

Kansainvälistä opaskoirapäivää vietetään huhtikuun viimeisenä keskiviikkona 26.4.Opaskoirayhdistys on valinnut vuoden teemaksi: Uusin silmin – opaskoiran kanssa.

Näköaisti on ihmisen tärkein aisti. Näön puuttuminen syntymästä asti tai heikkeneminen ja menettäminen myöhemmin tuo mukanaan haasteita omatoimiseen asioiden hoitamiseen sekä itsenäiseen, turvalliseen, sujuvaan liikkumiseen. Liikkuminen valkoisen kepin kanssa voi turhauttaa koska se saattaa tuntua hitaalta ja kömpelöltä eikä näkevää apua ole aina saatavilla. Opaskoiran kanssa pystyy liikkumaan rennommin, reippaammin ja jopa juoksemaan tai sauvakävelemään. Opaskoiran myötä reittivalikoima ja liikkumispiiri laajenevat. Valkoinen keppi ei osu mainosstandiin tai sähköpotkulautaan ja niihin törmää. Tutulle reitille on yllättäen tullut rakennustyömaa ja tutut maamerkit ovat kadonneet. Talvella lumi ja jää haittaavat liikkumista, eikä ulos lähteminen houkuta ollenkaan.

Opaskoira on itsenäisen liikkumisen apuväline, joka helpottaa Suomessa noin 240 näkövammaisen liikkumista työssä, arjessa ja vapaa-ajalla. Opaskoira on hyvä ystävä ja oiva keskustelunavaaja tuntemattomien kanssa, vaikka kassajonossa tai metrossa matkustaessa.

Opaskoiran kanssa toimiminen vaatii aikaa. Kiireisinä vuosina opaskoira ei välttämättä sovi arkeen ja koirakipinä hiipuu. Jos kipinä herää uudelleen, voi puntaroida olisiko nyt tilaa opaskoiralliselle elämälle, katsoa elämää sen kanssa uusin silmin. Opaskoirasta tulee perheenjäsen. Sen tuomat positiiviset vaikutukset tulee huomaamaan niin näkövammainen kuin hänen läheisensä.

Susanna Kovasin
Opaskoirayhdistys ry
p.050 432 8431
puheenjohtaja@opaskoirayhdistys.fi

Med nya ögon – med ledarhundens ögon

Den sista onsdagen i april, 26.4, firas den internationella ledarhundsdagen. I år har Ledarhundsföreningen valt ”Med nya ögon – med ledarhundens ögon” som tema. Synsinnet är människans viktigaste sinne. För personer som är födda med synnedsättning eller vars syn försvagats och med tiden gåttförlorad är det utmanande att sköta ärenden eller att röra sig självständigt och säkert. Det kan kännas frustrerande, långsamt och klumpigt att röra sig med den vita käppen. Alltid är det inte möjligt att få hjälp av någon som ser.

Med en ledarhund kan du slappna av och röra dig snabbare. Du kan till och med springa eller gå stavgång. Har du en ledarhund kan du finna nya rutter och utvidga området du rör dig på. Du behöver inte vara rädd att din vita käpp stöter mot en reklamskylt eller ett elsparkbräde och att du krockar med något. Det är heller inte ett problem att det plötsligt har dykt upp ett bygge på den väg du van att följa och landmärkena du lärt dig guida dig efter har försvunnit. Trots snön och isen som gör det svårare att röra dig, kan du ändå gå ut.

En ledarhund är ett hjälpmedel för att du ska kunna röra dig självständigt. I Finland hjälper ledarhundar omkring 240 personer med synnedsättning att ta sig fram både på jobbet och under fritiden. En ledarhund är en god vän. Dessutom sänker ledarhunden tröskeln till att ta kontakt och starta diskussioner till exempel i kön till kassan eller i metron.

Att lära sig röra sig med en ledarhund tar tid. Finns det plats för en ledarhund i din vardag? Har du för mycket att göra, kan det hända att din dröm om en ledarhund måste läggas på is. Vänta tills har tid att välkomna hunden som familjemedlem och är redo att se livet med nya ögon, med ledarhundens ögon. Hundens positiva inverkan kommer att bli synlig både för dig med synnedsättning och dina närstående.

Tilläggsinformation:
Susanna Kovasin, Opaskoirayhdistys tel. 050 432 8431